forex trading logo

Életképek

Szavazás

Milyen témát olvasnál szívesen hírlevelünkben?
 
Szardinia 2011 május PDF Nyomtatás E-mail

 

Szardínia és (Korzika, ha az idő alkalmas) túrát terveztünk barátaimmal, májusra, hogy a költségek is kedvezőek legyenek.

Május 13 péntek:

Nem vagyunk babonásak! (Indulunk!)

A csapat Tolna-megyei, így Siófokon találkozom velük, próbálom berakni a csomagjaimat a Navarra csomagterébe, de alig sikerül begyömöszölnöm, annyira tele van kartondobozokkal. Látszik, hogy Szekszárd környéki a csak férfiakból álló vitorlás társaság. Lehet a főzőcske elmarad a héten, de a borkultúránk színvonalas lesz :))

A GPS ajánlása alapján nem a szokásos (Graz - Udine) útvonalon közelítjük meg Livornót, hanem  Szlovénia felé megyünk. Az utsó magyar benzinkútnál találkozunk a másik autóval Nagykanizsa mellett és onnan már együtt megyünk tovább.

Különösebb esemény nélkül fogynak a kilométerek, dugó csak a szokott helyen, Bologna - Firenze között talál el bennünket, de legalább tüzetesen megnézhetjük az autópálya 3. - 4. sávjának építési munkálatait. Pár év és négy sávon kelhetünk át az Appenin hegységen.

autópályán                                                    autopályán

Délután ötkor érkezünk Písa városához.

písa

A komp csak 9-kor indul, így bemegyünk és megtekintjük az óvárost a ferde toronnyal. A szokásos Sport-szeletes (toronytámasztós) képek elkészítése és egy finom kávé elfogyasztása után indulunk tovább Livornóba, ahol kisebb kóválygás után érkezünk a Corsica ferries molójához, ahol már vár ránk 8 emeletes hajónk ami az éjszaka folyamán átszállít bennünket a szigetre.

Beszállás előtt még elmentünk a közeli Utasellátóba és ettünk egy pizzát. Megkaptuk a kabinmatricát így elfoglalhattuk az 5003 és 5005 kabinokat az ötödik emeleten.

kabin    

  ichnusa 

 

helikopter     bar

A helikopter leszálló pálya meglátogatása valamint rövid sörözés után tértünk nyugovóra.

 

Május 14 szombat.

Reggel a kapitány ébresztett bennünket a hangosbemondóban. Közölte, kész a reggeli. Hittünk neki és 5 euroért bereggelizünk.

molo 

   magyar zászló

Fél nyolckor odagépészkedte a monstrumot a kiszálló mólóhoz, ahol rövid várakozás után beszállhattunk kigördülő autóinkba. Negyedórás út végén megérkeztünk Portiscoba, ahol már várt bennünket Josefina, egy szép 50-es. Pontosabban 50.5 Beneteau Cyclades. Külön szerencsénk volt, hogy nem volt bérelve a héten, így a szokásos délután hármas hajóátvétel délelőtt megtörtént. Bepakoltunk és kihajóztunk, motoros csörlővel könnyedén felalkottuk a vitorlákat, kellemes szélben elvitorláztunk a közeli Soffi sziget egyik védett öblébe ahol jóízűt fürödtünk a kék tengerben.Este a kikötő egyik éttermében volt pizzavacsora.

Május 15 vasárnap.

Reggel korán szerettem volna indulni észak felé, mert a meteorológia a délutáni, esti órákban 30-35 csomós szél várható, ami egy napig fog dühöngeni, aztán kisimul az idő. A tervek szerint a rossz időt La Maddaléna szigetén vészeljük át. A reggeli elhúzódott, így csak 10 után indulunk, az élénkülő szélben. 15 csomós a szél, erősebb mint tegnap, felhős az ég, lehet ez már a front előjele. Én a Raymarine chartplotterbe felrajzolom a tervezett rottánkat, hogy aktuális kormányosunk könnyen tudja tartani az irány a kis szigetek, zátonyok között. mire elkészülök, már eléggé ferdén áll a fedélzet a kreuzos szélben. 20 csomó fölötti az alapszél, kezd lúvolgatni a hajó. Reffelni mindig akkor kell, mikor először felmerül a kérdés, mondják az öreg balatoni hajósok, így lehúzunk egy sort. Nem sokára kiderül ez kevés. Lehúzunk még egy sort és a génuából is betekerünk, hogy kiegyensúlyozottabb legyen a kormányzás. A csapat évezi persze a robogást a két zsebkendővel, bennem felmerül a kérdés, hogyha a védett part közelében így fúj, mi van a nyilt vízen? Harminc csomós a szél és még csak dél van. Az ígért Ny-i szél inkább É-ÉNy irányú így eltávolít bennünket a parttól. Távcsővel körülnézve látom, hogy más hajók is hasonló problémákkal küzdenek, nem tudják tartani a parttal párhuzamos irányt. A szél folyamatosan erősödik 35-ös az alap 40-es pöffökkel.

40 somó

Lassan elvesztjük a domborzat adta hullámvédelmünket is. Ennek következtében egy fedélzeten átcsapó hullám leszakítja két pufferünket a korlátról. Természetesen be voltak emelgetve a fedélzetre, hisz oldalt logó pufferekkel csak a ***-ik hajóznak. (mi nem vagyunk azok) viszont a lagymatagon megcsomózott puffertartó köteleket nem ártott volna leellenőrizni indulás előtt. Nem akarjuk a depositból megfizetni a két lógós puffert, így hamar eldöntjük, kihasználva az alkalmat, MOB gyakorlatot tartunk. Egyik társunk a vízhatlan ruha és a mentőmellény fölé még biztonsági hevedert is kap, és így a korláthoz csatolva, kezében a csáklyával indulunk a szökevények után. Néha látszanak a hullámok között, néha nem, és nem is igazán működnek együtt velünk, de többedik kísérletre  sikerül őket visszaemelni a fedélzetre. Mentés közben jól eláztunk, jól elfáradtunk, kicsit mindenki elgondolkodik, milyen is lehet ha igaziból ember esik a vízbe.

vihar   vihrban  viharban

Kb. 10 mérföld van még Maddalénáíg, (a szél stabilan 40 fölött) így ezt a szakaszt már motorozva tesszük meg, nem akaródzik kreuzolni a viharban a szűk átjárókban. A szél beáll az ígért Ny-i irányba, sajnos ebből az irányból a legvédtelenebb a marina. Megérkezve a kikötő medencében is 25 csomós a szél, és pont oldalszeles a boxba tolatáshoz. Bemegyek a medence legvégébe, hogy legyen helye felgyorsulni a tolató hajónak, de így is rettenetesen forgatja, tolja a hajó orrát a szél. Negyedszerre sikerül normálisan a szabad helyre betolatni, amikor is a szomszéd francia hajó fiataljai által átdobott kötéllel tudjuk lefordulás ellen megtartani hajónk orrát amíg a mooring kötéllel sikerül rögzíteni.

francia segítőink

Megünnepeljük érkezésünket és a segítő franciáknak is ajándékozunk egy üveg finom szekszárdi vörösbort. Zuhanyzás után kisétálunk a városba, kiválasztani az éttermet ahol elfogyasztjuk vacsoránkat.

fahajó    Tesco

A La trattoria Avventura étteremnek gyönyörű a halaspultja, így azt választjuk. Teljesen rendben van a hely, 250 euroért nyolcan fejedelmi vacsorát kapunk sok helyi borral, desszerttel. A hajóra visszaérve romjaiban találom vadonatúj törölközőmet. A korlátra felraktam száradni, de a szél rojtosra lobogtatta. (Benn a védett kikötőben)

türcsi

május 16 hérfő.

Reggel nyolckor kifizetem az irodában a 55 cent/m2 bérleti díjat. A kikötős kérdezi, hogy kötöttünk ki tegnap a viharban. Gyorsan! válaszolom neki kapásból. Közösen nevetünk a poénon, de eszembe jut könnyebb lett volna, ha van ügyelet a marinában és feladják a mooringot. Nade a vasárnap az szent errefelé. Megkeresem még a postát és adok fel pár képeslapot a hazai rokonoknak, had örüljenek. A szél sokat csitult az éjszaka, a nap süt parádésan, így aztán elindulunk Korzika felé és szépen negyedszélben vitorlázva mag is érkezünk Bonifacio sziklás partjához.

 bor  sziklák

magyarok  zacskósleves nagyhajó nyugdíjas fotós kereszt 

A marinában senki nem irányít, így beállunk a legjobb helyre egy orral kikötött francia vashajó mellé, közel az óvárosba vezető feljáróhoz.Kis ejtőzés után fel is sétálunk a sok lépcsőn a fellegvárba, ahol egyidős bácsi fogad bennünket örömmel meghallva a magyar szót. Kiderül ő már több hónapja járja lakóautóval Olaszországot nyugdíjasként. Ki nem mondott kérdésünket megválaszolva közli, hogy egy Magyarországon működő dán cégtől ment nyugdíjba.

csapat  fotós sziklák fagyis főutca smart polgárőr öböl  francia sörözés 3*6 don vacsi borok 

Esténket az U Campanille étteremben töltjük el, végigfogyasztva a kagylós, vaddisznós 20 eurós remek menüt. (Szerintem én ezt több hétig meg tudnám enni nap mint nap :) Bort inkább a hajón iszunk, mert az itt drága.

Május 17 kedd

Reggel kifizetem a 66 eurós éjszakát (zuhanyzseton 2 eur/db)Megvettünk egy csomó bagett-et, mert ennek párja nincs, valamint ebédhez valókat, pl. egy jól megtermett tyúkot. Egy kötéllel segítettünk a szomszéd vashajónak kitalálni a boxból. Gondolom ők abban a viharban kötöttek ki itt orral, ami bennünket Maddalénában ért el. Szélcsendes időben szikrázó napsütésben indultunk motorral a keleti parton lévő korzikai híres kikötő, Porto Vecchio felé. Először átügyeskedtük magunkat lépésben a Lavezzi szigetek feletti zátonyos részen (Cavallo és Ratio között). Mintha megszórták volna mákkal a térképet annyi a szikla itt.

leves  zatonyok

Elmotoroztunk egészen a Forana sziget déli oldalán lévő kedves öbölbe, ahol fürödtünk és pár ezer sirály társaságában elfogyasztottuk az út közben elkészült finom csirke ragu levest.

jelek  kikötő 

Estére bemotoroztunk a Vecchio öbölbe, ami elég nagy kiterjedésű, de csak a közepén van egy hajózható csatorna amin a komp is jár. Szerencsére gondosan ki van bójázva, így nem lehet a sekélybe tévedni. A végén el kell kanyarodni a marina felé, ahol már 30 és 70 cm-es vizek között kell szépen megtalálni a bejáratot. Nekünk sikerült karistolás nélkül és mire a marinero odaért biciklivel a molóra már ki is kötöttünk. Itt is hegytetőre épült az óváros, de nem volt kedvünk felmászni inkább a hajón akart vacsorázni és pihenni a társaság.

Csak egy kisebb bevásárló különítmény indult útnak, hogy a négysajtos mártáshoz beszerezze a hozzávalókat. A városban kiderült, hogy a franciák nem beszélnek angolul. vagy legalábbis nem szeretnek. Azt tudtam, hogy olasszal nem érdemes próbálkozni mert az itt Korzikán nem menő,( mint ahogy Szardínián sem a francia) Több helyitől is próbáltunk angolul felvilágosítást kérni az alkonyban, hogy merre van egy bolt, de mutogatással válaszoltak csak a kérdésre. Sajnos nem egy irányba mutogattak, így aztán szép kört sétáltunk.  Végül egy temperamentumos hölgy mutogatva többször is elismételte, hogy kaszinó, kaszinó. Nem akartunk vele vitatkozni (csak 3-an voltunk :)).

 casino

Nemsokára viszont feltüntek egy szupermarket fényei, ahol megvettünk mindent.

 Május 18 szerda

kv  40

Reggel megkávéztunk a hajón, megnéztük hogy daruznak be egy 40 lábas motorost. Felkerestem az irodát, 61 eurt fizettem az ékes franciasággal magyarázó titkárnőnek. Az amúgy tiszta rendes vizesblokkot felkeresve kiderült itt pottyantós WC van. Erről Bulgária jutott eszembe és a 80-as évek. Kényelmesen elindultunk és a szépen kijelölt viziúton kijutva az öbölből, vitorlát húztunk és kényelmes raumban elindultunk vissza Szardíniára. Közben a hajókonyha remekeit fogyasztottuk.

 nasi koktélok

Egyre inkább lepörgött a szél, így egy takkon gyönyörű kifli alakú rottát leírva érkeztünk meg St. Teresa di Gallura kikötőjébe. pontosabban a mellette lévő homokos öbölbe, ahol horgonyt dobtunk.

öböl

 Innen csak este motoroztunk be a kikötőbe, ahol a szokásos előzékenységgel robogtak elénk gumimotorossal a marinerók és terelgettek a helyünkre. Komolyan mondom nem találkoztam még egyetlen egy helyen sem akkora segítségadással, figyelemmel mint itt. Szélcsendben is úgy nyüzsögnek a kikötő hajó körül mint anyuka a kisgyerek körül.  A kikötő élte csendes életét, a kompok jöttek, a halászok dolgoztak, mi vacsorát kerestünk.

komp  halászok

Mikor kiderült az irodában, hogy 31 azaz HARMINCEGY EUR az éjszakázása 50 lábas hajónknak, teljesen a szívembe zártam ezt a kedves helyet. Tisztálkodás után elindultunk az üdülőfalu központja felé. Bátrabbak és felfedezőkedvűek a kompkikötő alagútján közelítették meg a főteret, kényelmesebbek taxival 5 eur-ért. A spanyol bástyánál találkoztunk, ahonnan gyönyörű a kilátás.

spain  alkony

Visszafelé kiválasztottunk egy pizzériát a rengeteg közül és belakmároztunk, majd utána pár koktéllal kezünkben támasztottuk a bárpultot és örültünk, hogy itt lehetünk. Visszafelé már mindenki taxival jött :)

pizza  bar

Május 19 csütörtök.

Élénk szélben indultunk el kreuzban a nem túl távoli Arzaghena öböl felé. Egyre jobban sikerültek a fordulók, két angol lobogó alatt vitorlázó hajóval kerülgettük egymást. meg a Palau-i komppal, ami jött keresztben mint a tatár. Az öbölbe érve lecsendesedett a szél és leszerelve állhattunk meg horgonyon, a keleti parton lévő egyik lakatlan homokos partszakasz előtt, amit birtokunkba vehettünk élvezve a háborítatlan semmittevést.

 krumpli

Uzsonnára frissen készült paprikás krumplit fogyasztottunk. Este motoroztunk be Cannigione gigamarinájába, ahol egy angol motoros mellé kötöttünk. A család elég fapofa volt, de a Fülöp szigeteki személyzet rendes volt.

A parton a főutcán található L Ostrica étterembe tértünk be. Kiderült Ignazio az idős tulaj. Ö fogadott túláradó szeretettel. Látva bizonytalankodásunkat a rendeléskor, átvette az irányítást és összeszedve az étlapokat, közölte, hogy majd  Ő megetet bennünket. Először is egy zsúrkocsin kitolt az asztal mellé egy kb. 5 literes grappás üveget, az oldalán kis rézcsappal, hogy lehessen a poharakba csurgatni. Egymásra néztünk, mi lesz ebből? És mennyibe fog kerülni? De már nem lehetett mit tenni Ignázio és lelkes családja elkezdte az asztalra halmozni a szard konyha remekeit. Először sonka, sajt, oliva, aztán szard kenyérre olvasztott sajt, aztán szalámik, aztán tenger gyümölcsei, meg tészták, meg töltött tészta... Kb. itt kezdtünk könyörögni neki, hogy nem tudunk már többet enni. válaszul közölte, hogy ez még csak az előétel  :) Szerencsére sikerült lebeszélnünk a folytatásról, így csak egyszerűen degeszre zabálva magunkat támolyogtunk ki az étterméből pár közös kép után. megjegyzem az ár teljesen korrekt volt, nem élt vissza kiszolgáltatott helyzetünkkel. Ezen az éjszakán hihetetlenül csendes volt a társaság. :)

Május 20 péntek

Reggel induláskor megbeszéljük, hogy inkább itt tankolunk, ne kelljen már Portiscoban kivárni a szokásos péntek délutáni sorbaállást a kútnál. 56 litert tankolunk ami nem is sok. Szépen vitorlázva haladunk hazafelé. megállunk még a híres Cala Volpe öbölben pancsolni egyet a szép házak előtt.

ház  ház

Innen már csak egy szál génuával érkezünk vissza egy héttel ezelőtt elhagyott helyünkre.

motoros  hajók

Elmegyünk a kútra váró tolakodó bérhajók mellett, előrelátásunknak köszönhetően ebből ma kimaradunk.

 olasz németek

Egyik oldalunkra német hajósok érkeznek, a másik oldalra egy olasz - német család. Elég nagy már a jókedv mindkét hajón.

olasz  fenn

Hamarosan nálunk is emelkedett lesz a hangulat, többen úgy látják most érkezett el a pillanata az árbócra felmászásnak. Megint a kikötő éttermében vacsorázunk, elmegy, de megállapítjuk ettünk már ennél sokkal jobbakat is a héten.

Május 21 szombat

Eljött a búcsú napja, mindenki pakol, 10-kor vissza is adjuk a kiürített hajót, a charteresek meg a borítékot a kaucióval. 

check-out  csapat

Könnyes búcsút veszünk tőlük, bekocsizunk Olbiába ahol az esti kompig túristáskodással töltjük az időt. Először a városszéli Billa áruházba megyünk bevásárolni az ajándékokat a hazaiaknak. A 0,66-os Ichnusa sör csak 1,15 eur, nagy a sikere. Továbbhaladva az Aldo Moro utcában megállunk a piacnál, ahol sok zöldség-gyümölcs mellett rengeteg afrikai is árul, táskát, Rolex-et, hűtőmágnest, kendőt és ilyesmiket. Miután mindenki bevásárolt, megéheztünk. A vasútállomás mellett leparkolva a belvárosban keresünk egy vendéglőt ahol kivetítő van, mert többen szeretnék megnézni a Forma 1 időmérő edzésének közvetítését. Találunk is egy megfelelő éttermet (Babilon cafe a neve), próbálom a pincérlánynak magyarázni, hogy mit szeretnénk, mikor ékes magyarsággal megkérdi: Ti is Pestről jöttetek? kiderül már 4 éve dolgozik ebben az étteremben. Innentől könnyűvé válik a kommunikáció, pillanatok alatt kiszolgál bennünket. Sőt délutánra ajánl egy jó városi strandot is a Mama beach-ot.

 komp

Miután ott is körülnéztünk, irányba vesszük a kompkikötőt, ahol épp velünk egy időben érkezik meg a kompunk. Felszállás után derül ki, még szuperebb kabint kaptunk mint idefelé. Ennek hatalmas ablakai vannak.

kép bár

Bejárjuk ennek a hajónak is minden zegét-zugát és egy tészta étteremben vacsorázunk meg.

vacsi  komp

Május 22 vasárnap

Gyors reggeli után, még gyorsabb indulás, nekivágunk a 941 km-nek. Gyönyörű Lamborghinii ér utol bennünket az egyik pihenőnél.

ferrari

Délután ötkor érkezünk Siófokra, ahol elbúcsúzunk egymástól, de már szervezzük a fényképcserés afterpartyt.

 Jó kaland volt, jól éreztük magunkat.

Kovacsmiki

 

 

 

 

 


Támogatja a Joomla!. Designed by: web ftp reseller web hosting packages Valid XHTML and CSS.

vitorlas